Längst bak i tidningarna, det är där vi är vana att se dem: dödsannonserna. Men nu får de allt mer konkurrens av sociala medier som tar över de traditionella och lyfter döden in tll den eviga cybervärlden.

5276266-pink-tulip-flowersMan brukar säga att en människa finns så länge någon annan finns som kan komma ihåg henne. Men hur blir det då när det kommer till att ha en minnessida i cybervärlden där vem som helst kan dyka in i och läsa på om den personen? Vad kommer hända med dessa tankar då man nu kan programmera att ens Twitterkonto ska med jämna mellanrum komma ut med olika tweets eller skicka iväg olika meddelanden? Då kan man ju i princip vara evig och “levande” så länge man själv bestämmer.

Dödsannonser online

Fonus begravningsbyrå är stor, stabil och inger respekt i att man vet exakt vad det är man får när man kommer in genom dörren eller tar upp telefonen: man känner en trygghet och vet att man inte kommer bli överraskad av något nytänkande på ett ännu idéstadium. Det är exakt det man vill ha när man är en människa i sorg, Facebook och Twitter i all ära, men vissa delar vill man ha kvar. Dock är den en del som allt fler nu känner att de kan byta ut, och den delen är där man väljer att gå ut med att en person gått bort. Allt fler finns på Facebook och allt mindre läser dödsannonserna längst bak i tidningen. Detta gör att sociala medier har tänkt till och nu öppnar upp för en evig värld där alla kan få en plats och ta ett sista farväl skriver SR.se. Man kan även läsa att dödsannonser är mycket dyrt, vilket gör att fler väljer att synas på andra sätt.

Men det gäller att man ser till så man själv inte hamnar på dödslistan och får en facebook-sida rest efter sig medan man fortfarande är vid livet. Detta är dock inget nytt när det kommer till tidningssidan då det förekommer att tidningar har råkat publicera falska dödsannonser, vilket är lite av en chock om man ser sitt eget namn.